Dutch Dreads Forum

Forum Voor Echte Dreads!
Het is momenteel Di Dec 12, 2017 12:36 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 25, 2010 3:36 pm 
Junior Dready
Junior Dready
Gebruikers-avatar

JahRastafari schreef:
Je hebt binnen de rastafari bewegin 3 grote "houses" zoals dat genoemd wordt, zeg maar stromingen. De bobo ashanti's, nyabinghi's en twelve tribes of david. Het zijn vooral de Bobo's die eerder conservatiever zijn (o.a. enorme haat tegenover holebi's) en niet zo happig zijn naar blanke rasta's en waarbij hun geloof in Haile Selassie vooral gebouwd is op BLACK SUPPREMACY... Je kan deze bobo's vaak herkennen door de ruban turban die ze op hun hoofd dragen (Sizzla, Capleton,...)!

Interessant dat je dat ter sprake brengt (enorme haat tegenover holebi's), dat is namelijk voor mij een enorme afknapper geweest voor wat betreft het hele rasta gebeuren. Mischien ook weer wat kortzichtig van mij, maar na dat Buju Banton gedoe en de nieuwsberichten over hoe holebi's op jamaica worden afgeslacht ging ik toch wel dermate over m'n nek dat ik de hele rasta-cultuur maar even uit mijn hoofd heb gebannen.

Wat wel weer reacties oplevert van 'oh ga jij dreads laten zetten, maar jij wou toch niks met rasta te maken hebben'. Terwijl dreads en rasta voor mij helemaal niet zo met elkaar verbonden zijn. Dat veel rasta's dreads hebben, wil niet zeggen dat alle dreadheads rasta zijn, da's elementaire wiskunde :)

Anyway, de moraal van het verhaal, dankzij jouw post hierboven me mischien toch eens wat meer weer in gaan verdiepen. Gebrek aan kennis is nooit een goede basis om een mening op te baseren.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 5:29 pm 
Junior Dready
Junior Dready

Ik heb ooit gelezen dat dreadlocks dreadlocks heten omdat blanken bang waren voor 'dat vieze zwarte haar'

Toen er nog veel rascisme was in Amerika maakten negers hun haar 'blank' door het te stijlen ofzo, ik weet niet precies hoe het werkt.
Toen kwam er een tegenbeweging die hun haar in dreadlocks droegen. Zij noemden het dreadlocks omdat de blanken bang waren (to dread) voor dat haar.
Ik kan me dus voorstellen dat er negers zijn die vinden dat ze belachelijk gemaakt worden door een blanke met dreads.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Jan 29, 2010 2:36 pm 
Divine Dready
Divine Dready
Gebruikers-avatar

frank8910 schreef:
Ik kan me dus voorstellen dat er negers zijn die vinden dat ze belachelijk gemaakt worden door een blanke met dreads.

Huh? Je kan je voorstellen dat een neger zich kan voorstellen dat er blanke zijn die de moeite nemen om dreads te nemen om 'hun' daar belachelijk mee te maken?
En volgens mij komt 'dread' meer van vies/lelijk dan van angst.

Maar ik zal het wel weer verkeerd begrijpen :D

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2010 1:32 pm 
Newbie Dready
Newbie Dready

gmc schreef:
JahRastafari schreef:
Je hebt binnen de rastafari bewegin 3 grote "houses" zoals dat genoemd wordt, zeg maar stromingen. De bobo ashanti's, nyabinghi's en twelve tribes of david. Het zijn vooral de Bobo's die eerder conservatiever zijn (o.a. enorme haat tegenover holebi's) en niet zo happig zijn naar blanke rasta's en waarbij hun geloof in Haile Selassie vooral gebouwd is op BLACK SUPPREMACY... Je kan deze bobo's vaak herkennen door de ruban turban die ze op hun hoofd dragen (Sizzla, Capleton,...)!

Interessant dat je dat ter sprake brengt (enorme haat tegenover holebi's), dat is namelijk voor mij een enorme afknapper geweest voor wat betreft het hele rasta gebeuren. Mischien ook weer wat kortzichtig van mij, maar na dat Buju Banton gedoe en de nieuwsberichten over hoe holebi's op jamaica worden afgeslacht ging ik toch wel dermate over m'n nek dat ik de hele rasta-cultuur maar even uit mijn hoofd heb gebannen.

Wat wel weer reacties oplevert van 'oh ga jij dreads laten zetten, maar jij wou toch niks met rasta te maken hebben'. Terwijl dreads en rasta voor mij helemaal niet zo met elkaar verbonden zijn. Dat veel rasta's dreads hebben, wil niet zeggen dat alle dreadheads rasta zijn, da's elementaire wiskunde :)

Anyway, de moraal van het verhaal, dankzij jouw post hierboven me mischien toch eens wat meer weer in gaan verdiepen. Gebrek aan kennis is nooit een goede basis om een mening op te baseren.

Greetings emc!

Moet je zeker doen, ik blijf erbij..Rastafari is gebaseerd op liefde en ik ben zeker dat je er iets kan uit halen, ook al noem je jezelf geen rasta, als jij erdoor een beter mens wordt vind ik het prima!

Wat betreft die homo-haat, alles is gebaseerd op een passage uit Leviticus in het Oude Testament: Leviticus 17:13 als ik me niet vergis. "Een man zal niet omgaan met een man zoals hij omgaat met een vrouw of hij zal gestenigd worden." Heikel punt binnen de rasta beweging, sommigen nemen dit heel letterlijk op, anderen (zoals mezelf) houden de ruimte vrij voor interpretatie....

Je kan, als volger van Ras Tafari Makkonen, deze passage natuurlijk niet gaan negeren, het is ten slotte het boek waar je convicties op berusten! Ik ga nooit een persoon aanvallen, one love!!!, maar dat wil niet zeggen dat ik zijn gedrag goedkeur... Kijk, het is net als een dief, ik keur zijn daar dad hij steelt niet goed, maar ik heb wel respect voor de persoon en liefde voor de mens, maar keur gewoon zijn daad af... Ik weet niet of hiermee duidelijk is wat ik ermee bedoel...

Jah is my Guide!

Bless!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2010 4:11 pm 
Junior Dready
Junior Dready

ja, vies of eng, je snapt het wel.
en ik bedoel, als negers dreads namen tegen blanke rascisten, dan kunnen ze het als een compliment zien dat blanken nu ook dreads hebben.
Er zullen ook wel van die types zijn die het als een belediging zien of vinden dat ze belachelijk gemaakt worden. Als ik zeg dat ik het me kan voorstellen zeg ik niet dat ik het ermee eens ben.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2010 5:11 pm 
Senior Dready
Senior Dready

Het valt niet helemaal in in dit topic maar ik ben wel eens uitgescholden door een zwarte surinaamse vrouw om mijn dreads.
Grappig detail is dat haar eigen haar ontkleurd en gestraight was. :rolleyes: ..

Ik ken weinig tot geen echte rasta's....wel senegalese Baye falls (de islamitische rasta's noem ik zel wel eens) en die zijn allemaal enthousiast.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Feb 01, 2010 12:57 pm 
Newbie Dready
Newbie Dready

Bij rastafari's staat het haar voor kracht. vanuit de manen van de leeuw (ook vertegenwoordigt op de oude vlag van Ethiopië).
Het is niet vanuit protest, maar vanuit geloofsovertuiging. Zonder haar: geen kracht.
Knippen is uit den boze.
En inderdaad: geen racisme, maar broederschap.
Dit alles staat ook beschreven in het engelse oude testament, waar de rasta's in geloven.

Dus iedereen die blanken beoordeelt om hun dreads, staan eigenlijk zelf ter discussie.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Feb 01, 2010 4:40 pm 
Senior Dready
Senior Dready
Gebruikers-avatar

Janena Hair schreef:
Het valt niet helemaal in in dit topic maar ik ben wel eens uitgescholden door een zwarte surinaamse vrouw om mijn dreads.
Grappig detail is dat haar eigen haar ontkleurd en gestraight was. :rolleyes: ..

Ik ken weinig tot geen echte rasta's....wel senegalese Baye falls (de islamitische rasta's noem ik zel wel eens) en die zijn allemaal enthousiast.
wat zei die vrouw dan? want volgens mij heeft dat niks met rastacultuur te maken

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Feb 04, 2010 7:55 pm 
Newbie Dready
Newbie Dready

babydread schreef:
Bij rastafari's staat het haar voor kracht. vanuit de manen van de leeuw (ook vertegenwoordigt op de oude vlag van Ethiopië).
Het is niet vanuit protest, maar vanuit geloofsovertuiging. Zonder haar: geen kracht.
Knippen is uit den boze.
En inderdaad: geen racisme, maar broederschap.
Dit alles staat ook beschreven in het engelse oude testament, waar de rasta's in geloven.

Dus iedereen die blanken beoordeelt om hun dreads, staan eigenlijk zelf ter discussie.

Laat je eens meekomen naar vele Rasta Reasoning... HEEL VEEL RASTA'S hebben geen dreads en iedereen heeft de kracht!!! Doe aub geen uitspraken over H.I.M Selasie I en Ras Tafari (Makkonen) als je er niets van weet... En ga je niet baseren op wat je op internet leest om eventjes iets neer te planten! Engelse Oude Testament = ja idd, de KEBRA NEGAS is daarop gebaseerd, maar is niet helemaal identiek...

Bless!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 10:44 am 
Newbie Dready
Newbie Dready

[quote:"JahRastafari"] Doe aub geen uitspraken over H.I.M Selasie I en Ras Tafari (Makkonen) als je er niets van weet... En ga je niet baseren op wat je op internet leest om eventjes iets neer te planten! [quote]

Nou, zo ligt het dus niet!
dit is geen info geplukt van internet en ga geen oordeel over mij geven als je mij niet kent!
(zeker iemand die zich "JahRastafari" durft te noemen op dit forum, zou niet moeten oordelen over anderen)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 11:33 am 
Newbie Dready
Newbie Dready

babydread schreef:
[quote:"JahRastafari"] Doe aub geen uitspraken over H.I.M Selasie I en Ras Tafari (Makkonen) als je er niets van weet... En ga je niet baseren op wat je op internet leest om eventjes iets neer te planten!
Citaat:

Nou, zo ligt het dus niet!
dit is geen info geplukt van internet en ga geen oordeel over mij geven als je mij niet kent!
(zeker iemand die zich "JahRastafari" durft te noemen op dit forum, zou niet moeten oordelen over anderen)

Een RASTA heeft geleerd dat niet hijzelf oordeelt, maar JaH!

En ik oordeel niet, ik geef kritiek cause you use di name ah JaH in vain...

Jah Guide!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 1:51 pm 
Dreadcrew
Dreadcrew
Gebruikers-avatar

Tjah. Dus. Het zou fijn zijn als iedereen wat meer respect zou tonen voor andermans meningen en opvattingen en ervaringen en wat meer Nederlands zou praten. Dank u.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 4:22 pm 
Divine Dready
Divine Dready

Ik heb tot nu toe heel goede ervaringen gehad!
Ik was laatst aan het rennen voor mijn laatste tram en toen sprong ik er nog net in, riep de conducteur: EEEY RASTAAA!
En toen hebben we de hele rit gepraat over dreadlocks/rasta. Hij was een rastafari en vond het leuk dat blanken ook rasta hadden. Hij was helemaal enthousiast :)
En toen ik uit moest stappen: 'Je moet ze nog wel een paar jaar houden hè! Ze worden steeds mooier naar mate ze ouder worden!'
haha super grappig :)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 4:31 pm 
JahRastafari schreef:
Het zijn vooral de Bobo's die eerder conservatiever zijn (o.a. enorme haat tegenover holebi's)

Zo'n uitspraken maken me ongemakkelijk. :|

Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 5:43 pm 
Newbie Dready
Newbie Dready

Tom schreef:
JahRastafari schreef:
Het zijn vooral de Bobo's die eerder conservatiever zijn (o.a. enorme haat tegenover holebi's)

Zo'n uitspraken maken me ongemakkelijk. :|

Ik verdedig dat niet hé... En da's toch geen uitspraak, gewoon zeggen hoe het is :-) Dat is gewoon een conservatieve strekking binnen RasTafari, die de strafwetten in de Kebra Negas erg letterlijk opnemen (Leviticus 17:13)

Guidance!

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]