Dutch Dreads Forum

Forum Voor Echte Dreads!
Het is momenteel Za Aug 19, 2017 5:23 am

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2015 9:10 pm 
Newbie Dready
Newbie Dready

Dag allemaal :)

Ik ben nieuw hier (zal me binnenkort ff voorstellen in het voorsteltopic) maar kijk al en stiekem een tijdje mee. Ik ben gek op dreads en wil ze al sinds de middelbare (inmiddels ben ik 26), maar heb altijd ouders en werk tegen gehad wat betreft het nemen van dreads. Ik ben nu echter oud en wijs genoeg en heb een vrij tolerante baas, dus ik vond dat het na al die jaren nu wel eens tijd was de knoop door te hakken (of erin te zetten, wat je wilt :-P).

Ik heb deze week een paar dagen achter elkaar vrij en wil eigenlijk het liefste gelijk gaan beginnen. Ik heb gemiddeld haar denk ik? Wel iets meer naar het dunne dan naar het dikke, als ik er een knotje maak is het niet bepaald een grote ;) Van mezelf heb ik een beetje slag, dwz ik kan er in principe alles mee, stijlen en krullen werkt allemaal goed, maar buiten zakken krullen vaak uit en bij de minste druppel komen er rrrrriiing weer allemaal plukken slag in. Kan dus van alles maar erg 'houdbaar' is het niet allemaal :-P

Wat betreft dreads ben ik verliefd geworden op volle bossen dunne dreads. Perfecte vakjes op mijn hoofd is niet het idee, ik vind het wel mooi als alles een beetje natuurlijk maar ergens ook nog enigszins 'geordend' of zo is voor zo ver dat kan bij dreads :-P blijft. Ik vind de dreads van bijvoorbeeld L_iz en Brandnetel erg mooi <3

Nu wilde ik aan jullie vragen:

Welke methode raden jullie mij aan? Ik heb langdurig (veertien jaar haha) research gedaan en zie veel mooie dreads die met de twist en rip methode gemaakt zijn, maar lees dat veel mensen hier touperen én twist en rippen. Hoe gaat dit in zijn werk? Twisten en rippen en het geripte gedeelte naar de wortel toe touperen, of andersom?

Is het raadzaam mijn haar te wassen met afwasmiddel de dag voor het zetten, of iets anders?

Ik weet dat dreads lekker hun eigen gang gaan en je er weinig over te zeggen hebt, maar als ik krimpen en loops tot een minimum zou willen beperken (voor zover dat mogelijk is), is het dan handig zo strak mogelijk te dreaden of juist losser, of maakt dit niet uit?

Is het handig om aan de basis en de punt elastiekjes te gebruiken, zo ja, hoe lang laat ik die zitten?

Hoe lang kan ik de dreads na het zetten het beste niet wassen, en als ik ze weer was, waarmee kan ik dat het beste doen?

Ik hoop dat jullie als experts mij willen helpen. Ik heb er erg veel zin in en hoop dat ik kan realiseren wat ik al zo lang in mijn hoofd heb :)

Thanks!

MrsKahn

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2015 10:10 pm 
Dreadcrew
Dreadcrew

Ik zou ze eerlijk gezegd laten zetten. De vakverdeling maken is erg lastig en al helemaal als je nul ervaring hebt met dreads zetten. Er zijn hier zat mensen die dreads bij je kunnen zetten op de manier die jij wil :)

Verder heb ik geen idee want niet geen ervaring met dreads zetten bij mezelf :P

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2015 10:20 pm 
Redactie nieuwsbrief
Redactie nieuwsbrief
Gebruikers-avatar

Zou sowieso voor touperen en haken gaan. Wordt veel strakker en dus minder krimpen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2015 10:29 pm 
Divine Dready
Divine Dready
Gebruikers-avatar

Welkom hier!
Het zelf zetten is wel zelf te doen; bij sommige mensen lukt het meteen de eerste keer goed, omdat ze het voor elkaar krijgen meteen strakke dreads te maken, bij anderen zakt het keer op keer uit en blijven ze het maar opnieuw proberen (al heb ik die laatste groep hier nog niet veel gezien).
Zelf ben ik wel een fan van de toupeer en haak-methode, maar dat is voor iedereen anders. Iedere methode kan goed, maar ook minder goed uitpakken. Bij twist and rip is het gevaar vaak dat als je de rip niet goed doet je gewoon, je raadt het al, getwist haar krijgt.
Misschien is het een idee een vriend uit te nodigen en onder het genot van vele uren aan tutorials er samen aan beginnen? Met twee personen zie je al meer dan met één, iets wat vooral bij het maken van de vlakverdeling handig is. En ook kun je elkaar verbeteren, om zo samen tot mooie dreads te komen.
Elastiekjes worden gebruikt voor de vlakverdeling en om het haar bovenaan langer netjes te houden, maar eigenlijk is het minder werk gewoon je plukje haar te pakken, kijken of het een goed vlak is (kijken of alle haren dezelfde kant op willen) en te beginnen. Ook kan het elastiekje bovenaan in je dread vastklitten, waardoor je die er amper tot niet meer uitkrijgt en het kan zwakke plekken in je dread veroorzaken. Ikzelf gebruik geen elastiekjes als ik dreads zet.
Als je krimpen en loops wilt vermijden; zul je er wel flink wat tijd in moeten steken; elke dag palmrollen, vooral in het begin heel regelmatig bijwerken en dan vooral maar gewoon hopen dat je haar hetzelfde wilt als jij.
Sowieso staan los gezette dreads erom bekend veel te krimpen en kronkelen, dus dan kun je ze beter al heel strak zetten. Dat is alleen wel heel lastig als je er geen ervaring mee hebt.
Ik vind het wel handig om met haar te werken dat al vanaf een week op voorhand met afwasmiddel gewassen is, omdat dit lekker stroef is en een stuk makkelijker klit en blijft zitten wanneer je je dread aan het zetten bent.
En hoe snel je je haar kan wassen; ook dat ligt weer van een paar dingen af. Het is sowieso wel handig om niet meteen dezelfde dag nog te gaan wassen. Als je het idee hebt dat je haar wat glad of vettig wordt, moet je het sowieso gaan wassen, want vettig hair dreadt niet goed. Natuurlijk wil je niet dat je dreads er bij de eerste wasbeurt uitglijden, maar dit ligt meer aan hoe strak de dreads gezet zijn dan hoelang je wacht met een wasbeurt. Als ze los zijn, kunnen ze makkelijk ontrafelen, of je nu twee dagen of twee maanden wacht met wassen.
Heb je misschien wat foto's verzameld van welke dreadlook je mooi vindt?

"Wij zijn verschijningen. Wij zijn nooit wat de anderen denken dat wij zijn." - Hugo Claus

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2015 3:18 pm 
Über Dready
Über Dready

Ik zou ook voor touperen en haken gaan, veel makkelijker en minder tijdrovend... :)
Mijn dunne dreads heb ik samen met mijn vriend gezet. Wat wij handig vonden is dat hij de vakjes maakte en dat al losjes (met twist & rip) toupeerde voordat het echte zetten begon, je kunt ook bijvoorbeeld de strengetjes al met een elastiekje bij elkaar houden aan de bovenkant en dan bij elke nieuwe dread maken het elastiekje eruit halen voor je begint. Mijn techniek wat betreft 'vakjes' is moeilijk uit te leggen, ik pak gewoon steeds een plukje waarbij de haren goed bij elkaar blijven en niet dat je later het idee krijgt dat een gedeelte van het vakje eigenlijk beter bij een ander vakje zou kunnen horen. En begin in je nek. Maar inderdaad is het handiger om iemand anders de achterkant te laten doen, want dat is heel lastig.

En belangrijk: neem niet te grote vakjes! Je dreads gaan nog krimpen en dikker worden, ook al zet je ze met een haaknaald, dus begin een stuk dunner dan je wil dat je dreads uiteindelijk worden! ik nam ongeveer vakjes van 1 cm doorsnee.

Succes :) En welkom hier!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2015 4:00 pm 
Newbie Dready
Newbie Dready

Thanks voor alle reacties allemaal! Omdat ik drie dagen vrij heb en het me toch wel erg leuk het zelf te doen ben ik inmiddels bezig met het zetten. Vakjes maken duurt inderdaad ff, maar met twee spiegels lukt het aardig.

Het enige waar ik tegenaan loop: ik maak de aanzet met backcombing en doe de rest met twist en rip, omdat het vrij dunne plukken zijn (ik heb niet zo veel haar als ik dacht blijkbaar...). Het lukt me alleen niet de dreads helemaal mooi recht/egaal te krijgen, is dat erg? Het is een lange sliert met heel wat hobbels en knobbels die hier en daar dunner en daar weer dikker zijn. Zitten gewoon strakkere/meer knopen op bepaalde stukjes dan op andere stukken zo te voelen.

Wordt dit onregelmatige later een probleem of trekt de dread bij en wordt hij met krimpen overal een beetje even dik, ook al is hij dat nu niet?

Liefs!

MrsKahn

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2015 6:06 pm 
Über Dready
Über Dready
Gebruikers-avatar

Die stukjes met weinig knopen kunnen uitzakken tot stukjes glad haar (niet gedread zeg maar) of bobbels worden. Met krimpen worden je dreads zeker niet overal even dik, in tegendeel. Als je de bobbels tot een minimum wil houden dan is haken wel aan te raden, eventueel nadat je alles eerst gezet hebt en dan met name de stukken die zo los zijn. Strakke dreads bobbelen vaak minder dan losse dreads, en al helemaal als je ze hun gang wil laten gaan gaat het een enorme puinzooi worden als je ze alleen twist&ript, wat natuurlijk prima is maar niet als je de bobbels tot een minimum wil houden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het topic van EveHearts, zij heeft haar dreads dun gezet met twist&rip en met rust gelaten: viewtopic.php?f=6&t=8482

Ik heb hetzelfde haartype als jij en mijn dreads bobbelen ook als gekken, en ik heb ze gehaakt en daarna met rust gelaten.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2015 7:45 pm 
Junior Dready
Junior Dready
Gebruikers-avatar

Hier wil ik toch nog even op "inhaken".. Als je ze net zo dun wilt als mij, echt heel dun, is haken bijna niet te doen, dat is mijn mening tenminste.. Dan is palmrollen voor onderhoud (maar ook weer niet te vaak) misschien beter. De mijne had ik superstrak gezet en zijn heel netjes en recht gebleven de eerste 7 maanden, maar die worden nu langzaamaan echt een wildemanszooi! Ik hou daar wel van, maar als je dat wilt voorkomen zou ik dus regelmatig palmrollen en lostrekken van elkaar.

Qua palmrollen ben ik groot fan van deze methode, die werkt voor mij in elk goed: https://www.youtube.com/watch?v=GQ9kdL-gVIw

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2015 10:37 pm 
Divine Dready
Divine Dready
Gebruikers-avatar

Heb je misschien foto's van je reeds gemaakte dreads? Dan kunnen we eens kijken hoe het je lukt en misschien nog wat tips geven :)

"Wij zijn verschijningen. Wij zijn nooit wat de anderen denken dat wij zijn." - Hugo Claus

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]