Haken/haaknaald

Stel hier je vragen over dreadlocks en vind antwoorden op je vragen

Moderator: Moderators

folkie
Newbie Dready
Newbie Dready

je dreads haken

Bericht door folkie » zo okt 12, 2008 9:37 am

ik heb mijn dreads laten zetten bij Ilse van dreads 'n stuff en zij leerde me de techniek van het haken aan. Ik moest in de veritas een haaknaald gaan kopen en een viltnaald. De naald heeft ze me laten zien en dat was letterlijk een reusachtige naald. Met een heel groot oog.
Deze moet ik in mijn dread vlechten, het losse plukje in het oog steken en doortrekken.
De puntjes moest in ook op die manier intrekken en dan bewerken met de viltnaald, palmrollen en dreadgum opdoen.
Maar ik ben nog niet aan de puntjes toe, mijn dreads zijn daar nog niet stevig genoeg voor...
Zijn er nog mensen die dit op deze manier moesten doen?
Afbeelding

we met by accident, became friends by choise, fell in love by faith

Mo
Über Dready
Über Dready

Re: Vraag: Haken met haaknaalden

Bericht door Mo » zo okt 12, 2008 12:08 pm

folkie schreef:ik heb mijn dreads laten zetten bij Ilse van dreads 'n stuff en zij leerde me de techniek van het haken aan. Ik moest in de veritas een haaknaald gaan kopen en een viltnaald. De naald heeft ze me laten zien en dat was letterlijk een reusachtige naald. Met een heel groot oog.
Deze moet ik in mijn dread vlechten, het losse plukje in het oog steken en doortrekken.
De puntjes moest in ook op die manier intrekken en dan bewerken met de viltnaald, palmrollen en dreadgum opdoen.
Maar ik ben nog niet aan de puntjes toe, mijn dreads zijn daar nog niet stevig genoeg voor...
Zijn er nog mensen die dit op deze manier moesten doen?
Ik heb er hier Dani een keer over gehoord (onderaan pagina 4):
Dani schreef:voor de mensen die het geduld niet hebben om losse haren 'all-the-way' in te haken, probeer eens een matrasnaald bij een breiwinkeltje te pakken te krijgen. Is een heel lange naald met heel scherpe punt (pas op je vingers!) en een groot oog.

benodigdheden:
matrasnaald
haaknaald (kleine, moet door het oog van de matrasnaald passen)
wat handigheid en geduld

werkwijze:
zigzag de matrasnaald door je dread heen
haal met een kleine haaknaald de losse pluk haar erdoor (bij mij past 1.25 erdoor)
haaknaald loshalen, de pluk zit nu door het oog van de matrasnaald
matrasnaald door de dread heen schuiven
voila, losse pluk pleite
eventuele uitsteeksels van de pluk toch maar doorhaken ;)

bij mij werkt het al 4 jaar goed zo, maar ik merk dat deze methode niet echt bekend is, maar wel lekker snel en efficient :D
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
16 juli 2007 - 27 mei 2012

Mo
Über Dready
Über Dready

Bericht door Mo » ma okt 13, 2008 4:56 pm

Ik zet het even hier neer :)
Momo schreef:Mo: dankje, daar heb ik wat aan!

Wat alleen bij mij niet lukt is om de naald weer uit m'n dread te krijgen met die lus en al.. ik trek alleen maar haren uit m'n dread.. mischien moet ik het maar gewoon maar aan de professionals over laten :ja:
sunjata schreef:Je moet heel voorzichtig met je naald een beetje draaien in je dread,zodat de lus in je dread blijft. Beetje mieren ;) Wat ook helpt is om het losse haar een klein beetje rond de haaknaald draaien en deze er dan doorheen halen.

Wat voor jou ook nog kan werken is met een gewone naald het haar erin naaien.

Succes!!
Ik draai de haaknaald ook altijd, maar ik haal wel de hele pluk door de dread heen. Als ik dan zigzaggend naar beneden bijna aan het einde van het plukje ben of het idee heb dat het al wel stevig genoeg zit, laat ik de lus in de dread zitten door de haaknaald halverwege de dread terug de steken naar onder.
Het is ook makkelijker om kleine plukjes te haken dan grotere, dus misschien kun je dat ook eens proberen. Ik gebruik altijd een vrij grote haaknaald, waar het haar goed achter blijft zitten.

Succes Momo, ik hoop dat het allemaal gaat lukken :)

Katje!
Divine Dready
Divine Dready
Contacteer:

Bericht door Katje! » vr okt 17, 2008 10:20 pm

als het je niet lukt met een haaknaald, kun je ook een dreadtool proberen. Dat is een haaknaald met klepje dat automatisch dichtklapt als je de naald terugtrekt. Hierdoor trek je geen haren mee. En ter aanvulling vind ik een grote ook zeer handig. Persoonlijk vin dik het maar knap lastig om bij jezelf te haken.
Laatst gewijzigd door Katje! op zo okt 19, 2008 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Eshrah
Divine Dready
Divine Dready

Bericht door Eshrah » za okt 18, 2008 9:07 pm

Mo schreef:Is het gelukt? (dan ga ik het zelf ook een keer proberen :))
Ik heb mezelf eindelijk zover gekregen mn dreadies bij te werken! het zit nu heel mooi zo gehaakt :) echt strak! hoop dat het blijft zitten!

dat van die matrasnaald lijkt me echt chilll
!@#$%^&*

Berry
Newbie Dready
Newbie Dready

Bericht door Berry » vr okt 24, 2008 11:17 am

hoi hoi,

'k Wist niet goed of ik hier 'n nieuw topic voor zou aanmaken maar aangezien dat hier nogal 'not done' is schrijf ik het hier :P .
Voor ik dreads had was m'n haar in laagjes geknipt zodat er nu constant haartjes uit m'n dreads springen. Nu had ik daar iets op gevonden namelijk veeel haken (iedere keer ik een plukje zie uitspringen of aan mn haar voel of er plukjes zitten pak ik die aan met de altijd-bij-de-hand-zijnde-haaknaald). Nu heb ik gelezen dat dreads daar niet dikker op worden en ik wil juist dikke dreads. Dilemma dus: ofwel veel pluis en uiteindelijk dikkere dreads, ofwel netjes en iets dunnere dreads. Nu ga ik dus proberen van niet meer te haken en is mijn vraag:

heeft er iemand tips daarvoor?

Aja en p.s.: volgende week komen er foto's want 'k heb m'n haar ook gekleurd en een aantal dreads verlengd met haar dat ik nog had liggen van toen ik 12jaar was en ik mn staart had afgeknipt :D

groetjes
Afbeelding

WorldPeace
Redactie nieuwsbrief
Redactie nieuwsbrief
Contacteer:

Bericht door WorldPeace » vr okt 24, 2008 2:54 pm

veel wassen , niet haken
:flower: :snake: :smilingplanet: :schaf: :jump: :sleepingcow: :dans:

Mo
Über Dready
Über Dready

Bericht door Mo » vr okt 24, 2008 4:50 pm

Misschien helpt het ook om je dreads af en toe te palmrollen (met citroensap).

Berry
Newbie Dready
Newbie Dready

Bericht door Berry » wo okt 29, 2008 11:28 am

hey thanks, ik ga nog wat meer citroensap persen denk ik, 't is wel een gedoe omdat te zeven en pijnlijk als ge wondjes aan je handen hebt maar ik heb het ervoor over :P .
Afbeelding

Mo
Über Dready
Über Dready

Bericht door Mo » wo okt 29, 2008 5:46 pm

Het is ook in supermarkten te koop, helemaal voorgepersd :)

Dani
Newbie Dready
Newbie Dready

Re: Haaknaalden om te haken

Bericht door Dani » ma nov 17, 2008 4:39 pm

Funky schreef:Is zo'n matrasnaald buigzaam dan? Ik snap het niet 100%
Is een poosje terug dat ik hier was. Ik kijk echt heel af en toe eens hier.
Een matrasnaald is niet buigzaam. Het is in principe een gewone standaard naald maar dan is ie vele malen groter. Centimetertje of 20 gok ik (ben m nu kwijt, het bekende probleem met naalden kwam laatst een haaknaald van mij tegen in een doos met walnoten die ik van mn moeder heb meegekregen en ik woon al 2 jaar niet meer thuis, kun je nagaan).

Plaatje
Afbeelding

zo ziet ie er ongeveer uit

Als je 'zigzagt' moet je wel zorgen dat de naald niet uit de dread komt, gebeurt dat wel dan is de kans op een lus groter. Dit hebben ze ook bij ploegmakers een keer gedaan bij mij, alleen omdat die vrouwtjes kunnen zien wat ze doen gebruiken ze geen haaknaald, toen dacht ik, dat kan ik ook zelf...zodoende
Maar zelf je haar door het oog halen is moeilijk dus opgelost met de haaknaald :)

Katje!
Divine Dready
Divine Dready
Contacteer:

Bericht door Katje! » do nov 20, 2008 2:19 pm

20 cm lijkt me wel erg groot, de grootste die ik verkoop is 15 cm (http://www.dreadspullen.nl/product/Grote+naald) en dat gaat net. Wel heel handig om een hele pluk haar in 1 keer door een dread te doen. Ik heb overigens nooit problemen met een plukje haar door het oog halen, maar ik heb dan ook wel erg veel geoefend :D wel slim om daar een haaknaald voor te gebruiken

AnnaMaria
Newbie Dready
Newbie Dready

Bericht door AnnaMaria » zo nov 23, 2008 1:22 pm

jaaa ik heb em ook! die grote naald van Katje! ideaal ding, je haalt je losse plukken in een keer door de dread. ik ben niet echt van het bijwerken, dus ik ben vrij rigoreus in alle haren in een keer door het oog steken en in een keer door de dread halen (ik zeg niet dat het dan voor altijd zo blijft zitten, maar het is een begin).

als je je losse pluk eerst draait is het makkelijker om hem door het oog te halen. en ik gebruik ook nooit een haaknaald hiervoor, met de hand gaat het eigenlijk heel makkelijk. die van Katje! heeft trouwens ook geen scherpe punt, dus geen kans op verwondingen. het enige waar je op moet letten is dat je de pluk goed strak er doorheen trekt. ik hou altijd met 1 hand de naald vast en met mijn andere het plukje dat reeds door het oog zit, en dan tegelijke tijd trekken en het plukje langzaam laten vieren. anders krijg je een lus aan de bovenkant.

Dani
Newbie Dready
Newbie Dready

Bericht door Dani » zo nov 23, 2008 8:37 pm

Dan heb ik een andere denk ik, mijn punt is wel scherp. En ik vind het teveel gefriemel en heb geen geduld om met de hand de pluk erdoor te halen, dan maar een haaknaald :P

goudlokje
Newbie Dready
Newbie Dready

Bericht door goudlokje » zo nov 23, 2008 10:05 pm

Ik doe het nu ook met een matrasnaald en een haaknaald om het plukje erdoor te krijgen. Vind het echt zo veel gemakkelijker en sneller dan een gewone haaknaald! Ik heb ook een scherpe punt en vind dat wel handig, gemakkelijker om door de dread te steken..
Blub.

Plaats reactie